Al meer dan twintig jaar vormen ze samen een kunstenaarsduo: de Spaanse Libia Castro (1970) en Ólafur Ólafsson (1973) uit Reykjavík, IJsland. Maar wie denkt dat het werk van dit duo op esthetiek gebaseerd is, waarbij het accent vooral gelegd wordt op fraaiheid en elegantie, komt bedrogen uit. Tegenwoordig zijn kunst en mode nauw met elkaar verweven. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de esthetische telefoonhoesjes van vandaag de dag. Hoewel mode geacht wordt om mooi en stijlvol te zijn geldt dat niet per definitie voor kunst, zoals deze kunstenaars laten zien.

Het succes van Castro en Ólafsson lijkt te zijn begonnen in Groningen, waar één van hun eerste gezamenlijke solo-exposities – “Finding Each Other” (1998) – in galerie Sign gehouden werd. Inmiddels hebben ze ook in vele andere landen hun kunstwerken geëxposeerd, zoals in IJsland, Spanje, Turkije, Duitsland, Italië, Noorwegen en Australië.

Provocerende thematiek

Castro en Ólafsson houden zich bezig met actuele thema’s. Ze proberen prangende maatschappelijke vraagstukken door middel van hun kunstwerken onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Hun acties zijn dan ook vaak provocerend. Your Country Doesn’t Exist is wellicht een van de bekendste werken van het kunstenaarsduo. Deze actie werd in 2003 voor het eerst ondernomen en is daarna nog een groot aantal keren herhaald in verschillende landen, waarbij het woordgebruik van de kunstwerken werd aangepast aan het land waar de expositie plaatsvond. Deze anti-globalistische campagne werd gevoerd om het publiek te wijzen op onder meer nationale ontkenning en territoriale issues.

In samenwerking met The Refugee Art Project is in 2014 Bosbolobosboco # 6 (Departure, Transit, Arrival) op touw gezet. Dit kunstwerk gaat over het onderwerp ‘verplaatsing’ en wat daar allemaal bij komt kijken. Het publiek werd tijdens de expositie in staat gesteld om naar vier authentieke vluchtelingenverhalen te luisteren.

Het kunstenaarsduo heeft al enkele voorname onderscheidingen in de wacht weten te slepen, waaronder de Prix Gilles Dusein en de Prix de Rome.