Ze houdt heel veel van sprookjes, mythen, legenden en verhalen. En dat is duidelijk terug te zien in haar werk. De Franse beeldend kunstenares Elsa Dax (1972) schildert voornamelijk goden en godinnen uit de Romeinse en Griekse Oudheid. Haar kunstwerken laten onder meer Poseidon, Vesta, Flora, Vulcanus, Bacchus, Pan, Diana en Rhea & Chronos in hun entourage zien, maar ook de heilige Bastet uit de oud-Egyptische mythologie ontbreekt niet in haar werk. Haar meest fameuze schilderij tot dusver is ‘Mars & Venus’.
[IMAGE=ckHxZTciAfYN.jpg]
Afscheid van de film
[IMAGE=b3hVtYfa2GOu.jpg]
Elsa Dax is geboren en getogen in Parijs, waar ze vervolgens studeerde aan de Universiteit van Parijs alias de Sorbonne. Daar behaalde ze haar Master of Arts in zowel Film Studies als de Russische kunstgeschiedenis. Het constructivisme en het suprematisme, waarin Dax ook een academische graad behaalde, hebben beiden hun wortels in het Rusland van de jaren ’20 van de vorige eeuw. Na haar studies ging Dax zich wijden aan de filmproductie. Ze werkte samen met onder meer de Italiaanse filmmaker Michelangelo Antonioni. Aan het einde van de 20e eeuw begon Dax te schilderen en dat gaf haar uiteindelijk meer voldoening dan het werk als filmproducente. In 1999 creëerde ze haar eigen Tarotkaarten genaamd ‘The Tarot of the Montagne Noire, Pays Cathares’. Deze Tarot-schilderingen zijn permanent te bezichtigen in het Tarot-museum te Bologna in Italië.
Schilderen is bezielen
Dax wordt droevig van de wereld om haar heen. Volgens haar is de wereld van tegenwoordig meedogenloos en hard. Schilderen betekent voor Dax een vlucht uit de realiteit waar ze zich met hart en ziel aan kan overgeven. Haar kunstwerken getuigen van deze totale toewijding en stralen een bepaalde puurheid uit. Haar schilderstijl wordt wel vergeleken met die van Marc Chagall, wiens kunstwerken momenteel worden gedupliceerd. Een prachtige lijst van https://desenio.nl/nl/posters maakt een dergelijke reproductie compleet. Dax probeert de essentie van de god of godin die ze vast wil leggen op het schildersdoek zo goed mogelijk te verbeelden. Ze kruipt als het ware in de huid van de betreffende godheid. Schilderen is voor Dax dan ook een vorm van spirituele vervoering.
Stuckisme
Sinds 2000 maakt Dax deel uit van het zogenaamde stuckisme, een vrij nieuwe kunstbeweging die zich afzet tegen de conceptuele kunst van tegenwoordig. Het stuckisme is in 1999 ontstaan in Engeland en is door de jaren heen uitgegroeid tot een wereldwijde beweging die in vele landen actief is. Dax wordt ook wel ‘de stuckist van Parijs’ genoemd. De stuckisten zijn van mening dat conceptuele kunst een vorm van ‘ego-art’ is. met andere woorden: het is kunst zonder inhoud en daarom zielloos. Conceptuele kunst is niet authentiek en kan worden gezien als een vorm van anti-kunst. De stuckisten willen de ziel weer terug in de kunst. Het gaat uiteindelijk om de toewijding van de kunstenaar en niet om zijn of haar ego.