In 1950 ontstond de popart in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië als kunststroming. De grondleggers van de popart begonnen met het gebruik van bestaande kunst voor commerciële doeleinden. De filosofie van deze groep was dat kunst voor iedereen toegankelijk moest zijn. Door kunst te gebruiken voor commerciële doeleinden kon een kunstitem dienen om ergens reclame voor te maken en was het gelijktijdig reclame voor de kunstenaar zelf.

Originele kunstwerken zijn voor de meeste mensen niet te betalen, maar er zijn vele manieren om gebruik te maken van beroemde kunstwerken. Hiervoor zijn wel regels opgesteld waar je rekening mee dient te houden. Het gaat daarbij om auteursrecht van de kunstenaar.

Bekende beeldhouwwerken en schilderijen zie je tegenwoordig vaak terug op een kaart of poster. Voor liefhebbers is het erg leuk om kunstexemplaren als decoratie aan de muur te hebben in huis of kantoor.

Er zijn een aantal wereldberoemde schilders waarvan de werken tegenwoordig onder andere door deze verspreiding bekend blijven. Dit komt omdat ook mensen die niet naar een museum of op reis gaan ermee geconfronteerd worden door de vele beelden.

De Eiffel toren is een voorbeeld van een architectonisch kunstwerk dat vaak voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Van dit ontwerp zijn ontelbare kaarten en posters in de omloop waar veel verschillende mensen geld aan verdienen. Daarnaast zijn er miniatuurversies van de Eiffeltoren in heel uiteenlopende prijsklassen. In musea zijn er vrijwel altijd kaarten en posters te koop van de tentoongestelde kunstwerken. Hierdoor krijgt kunst een commercieel doel.

Foto’s van kunstwerken worden ook nogal eens gebruikt als kaft voor een boek. Wanneer het gaat om een kunstwerk van een kunstenaar die al meer dan 70 jaar overleden is, kan dit zonder toestemming. In dit geval is het ook toegestaan om een schilderij na te maken. Het mag dan uiteraard niet verkocht worden als een origineel.