Is kunst je lust en je leven, maar ben je zelf niet per definitie de beste kunstenaar van het land? Denk er dan eens over na om een kunstgalerie te beginnen. Als galeriehouder heb je op dagelijkse basis te maken met allerlei vormen van kunst, en daarnaast is het een beroep met een grootse toekomst!

[IMAGE=ehAxQNe6C5xV.jpg]

Een galeriehouder vormt de brug tussen de kunstenaar en het publiek (waaronder de potentiële kopers zich bevinden). Een galeriehouder is dan ook een onmisbare schakel in deze interactie. Als eigenaar van een kunstgalerie houd je jezelf voornamelijk bezig met de inkoop, verkoop en het beheer van de ware pareltjes in de kunstwereld, maar ook het organiseren van de zogeheten vernissages behoren tot je werkzaamheden.

[IMAGE=fBPP3TcmI9AW.jpg]

Kunstgaleriehouder word je natuurlijk niet zomaar van de ene op de andere dag. Daar gaat een hele hoop kennis en een goede opleiding aan vooraf. Uiteraard zijn dergelijke opleidingen niet goedkoop, maar met een goede bedrijfslening kun je een heel eind op weg geholpen worden. Met een afgeronde opleiding tot galeriehouder maak je veel kans op een goede baan. Dit toekomstperspectief hangt echter wel sterk af van je eigen inzet als galeriehouder en jouw visie op de kunstwereld. Als galeriehouder ben jij immers degene die niet alleen de kunstenaars aan zult moeten trekken, maar ook de klandizie. Want zonder klandizie verdien je uiteindelijk niets.

[IMAGE=cwSa2Zd26nfF.jpg]

Doorgaans vragen galeriehouders de kunstenaars niet om zaalafhuur of een eventuele bijdrage. Althans, dit is niet gebruikelijk. Het zou kunstenaars alleen maar afschrikken om op die manier zaken te doen met een kunstgalerie. De galeriehouder haalt zijn inkomen over het algemeen uit de commissies die hij verdient op de verkochte kunstobjecten. Per verkocht object ontvangt een galeriehouder een vooraf afgesproken provisiebedrag. Hoeveel dergelijke sommen bedragen verschilt per galerie, maar veelal gaat het om een bepaald percentage van de verkoopsom. Met deze constructie is het voor zowel de galeriehouder als voor de kunstenaar het meest lucratief indien het kunstobject voor een zo hoog mogelijk bedrag kan worden verkocht. Niet zelden vinden dergelijke verkopen dan ook plaats via een veiling, zodat de bieder met het hoogste bedrag de gelukkige eigenaar of eigenaresse wordt van het kunstobject.

Kortom, of jouw toekomstige galerie (en jij als galeriehouder) een succes wordt, hangt dus sterk af van de omvang van jouw connecties als galeriehouder en jouw kundigheid in de kunstwereld. Je zal zelf reclame moeten maken voor aankomende vernissages, om ervoor te zorgen dat er voldoende publiek en animo is voor een aankomende expositie. Maar een neus voor nieuw talent in de kunstwereld is ook zeker geen overbodige luxe! Soms kun je als galeriehouder er namelijk beter voor kiezen om een nieuwe speler op de markt een podium te bieden, en hierin te investeren, zodat deze kunstenaar op de lange termijn een permanent gezicht van jouw galerie wordt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>